Zvuky Prahy / Sounds of Prague

terénní nahrávky, zvukové umění, rádio, zvukové procházky
field recordings, sound art, radio, sound walks

Pasáž Alfa

Autor: milos (Miloš Vojtěchov...)
Odesláno: 2013-10-10
Nahráno: 2013-10-10
Práva: Creative Commons Licence
Stáhnout: alfa.mp3

Záznam ranního provozu v pasáži domu U Stýblů na rohu Vodičkovy ulice a Václavského náměstí. Obchodní a administrativní dům č.p. 785-II byl postaven mezi lety 1926 a 1929. Projektanty byli Ludvík Kysela a Jan Jarolím, které si objednal Václav Stýblo. Syn stavitele Adolf se přátelil s populárním hercem Vlastou Burianem a požádal otce, aby pro něho v podzemí paláce vybudoval divadlo. Burianovi se prostory zdály malé a později zde našla zázemí scéna Oldřicha Nového. Po válce v přístavku do Františkánské zahrady sídlilo divadlo Semafor. Luxusní kino Alfa pojmulo původně 1100 diváků a bylo to jedno z prvních pražských kin s 70 mm projekcí. Palác U Stýblů měl nejen luxuxní pasáž, veliké kino, ale také noblesní kavárnu Alfa (původně Boulevard). V padesátých a šedesátých letech zde bylo jedno z center taneční zábavy v metropoli, probíhaly zde slavné odpoledné čaje a v dalších částech byla dokonce herna a noční klub. Původní interiér kavárny poničila necitlivá rekonstrukce a přestavba paláce v letech 1966 až 68. V sedmdesátých a osmdesátých letech dávná sláva kavárny Alfy dále hasla prosřednictvím veksláckých diskoték. Původní interiér kavárny Alfa lze zahlédnout například ve filmu Probuzení Jiřího Krejčíka z roku 1959, nebo v Konkurzu od Miloše Formana. Promítání v kině Alfa, kde byla například česká premiéra Vesmírné odysey 2001 definitivně skončilo v roce 1994. Palác byl restituován do rukou dědiců původních majitelů a čeká na rekonstrukci. Prosklený strop pasáže je příkrytý provizorně plachtou, obchody v parteru nejsou právě reprezentativní, podlaha tvořená mozaikou z různě barevných kamenných desek je prošlapaná do krásného reliéfu. Instalace Alfaville je instalovaná během trvání festivalu 4dny v pohybu a její název odkazuje na slavný film-noir J.L.Godarda.