Zvuky Prahy / Sounds of Prague

terénní nahrávky, zvukové umění, rádio, zvukové procházky
field recordings, sound art, radio, sound walks

Odklonem aneb z nádraží Bráník Posázavským Pacifikem

Autor: milos (Miloš Vojtěchovský)
Odesláno: 2018-12-26
Nahráno: 2017-09-13
Práva: Creative Commons Licence
Stáhnout: zbranikuvlakem.mp3

Železniční trať č 212 z Bráníku přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou nese dodnes jméno Posázavský Pacifik a vede směrem na Vysočinu. Druhá trať se oddělí na křížovatce v Davli a vede přes Mníšek.. inu k Brdům. Největší věhlas trať zaznamenala asi ve 20. a 30. letech 20. století. Tehdy z Prahy za dobrodružstvím vyráželo na sobotu a něděli tolik trempů a výletníků, že nestačily 12ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků. Právě v těch bájných dobách dostala železniční trať svou trampsko-amerikánskou přezdívku. Někteří prý cestovali raději lokálkou "Praha-Paříž-Dobříš" do Brd, nebo někam k Lukám pod Medníkem na střeše a nárazníku zelených vozů se žlutými dřevěnými lavicemi. Ti co vystupovali v zastávce v Libřici u Davle jeli v prostředních vagonech, protože vlak stál přední a zadní částí v tunelu. Úsek z Prahy do Davle vede podle prvého břehu Vltavy. Z Davle pak se vine nad Sázavou a začíná romantický úsek do Jílového. Mezi dvěma tunely u Jílového byl v letech 1898-1899 postaven jeden z nejvyšších kamenných železničních mostů u nás . tzv. Kocourský viadukt. Je to druhý nejvyšší kamenný železniční most ve střední Evropě, hned po Landwasserviaduktu ve Švýcarsku. Někde uvádějí, že jde dokonce o nejvyšší most tohoto typu ve střední Evropě. Trempové a čundráci v sobotu ráno vyráželi z Bráníka hromadně do sázavské divočiny ještě v 60.letech a v sezóně tu občas jezdí dodnes parní lokomotiva. V druhé části nahrávky slyšíte mírně strašidelné skřípání a oddechování, způsobené umnou konstrukcí nových motorových vozů. V první části zazní nostalgicky supění parní lokomotivy a hlásky dětí.Na obrázku je krásná čekárna na zrušené zastávce v Libřicích u Davle.